18 februari 2014

DIY: Kubhylla

DIY och Pyssel

Ni är många som har frågat både här på bloggen, via mail och på min Instagram (@sofiasinredning) hur vi byggt våran kubhylla, så nu tänkte jag helt enkelt berätta hur vi har gjort och det är faktiskt inga konstigheter.
 
Vi har alltså byggt alla vita kuber, plus en furulåda som jag betsat brun. Resten av lådorna plus det lilla vita skåpet är fyndade på loppis och olika marknader.
 
Vi har använt oss av 16 mm MDF. Vi ansåg att det skulle bli en bra tjocklek, dels för utseendet men också för stabilitet. Alla kuber som vi byggt har ett djup på 30 cm, sedan är de kvadratiska kuberna 40x40 cm och de rektangulära 60x40 cm.
Om man skall bygga en kvadratisk kub så får alltså två sidor vara 40 cm långa och två sidor 36,8 cm (40 cm-tjocklek på MDFx2).
Och om man skall bygga en rektangulär kub så får man ha två sidor som är 60 cm långa och två sidor som är 36,8 cm (40 cm-tjocklek på MDFx2).
 
Sedan är det helt enkelt bara att skruva ihop delarna, spackla skruvhålen, slipa och sedan måla en gång med snickerigrund och två strykningar med lackfärg.
 
 
Många av er har undrat hur vi satt ihop kuberna till en hylla... Och svaret är: det har vi inte! :) Vi har helt enkelt bara staplat kuberna på varandra. Så inget för småbarnsföräldrar eller den som har vilda fester hemma med andra ord. Men rätt så stabil är den ändå, och det bästa är ju att man kan bygga om den på tio minuter eftersom de inte sitter fast i varandra! :)
 
 
Foto: Sofia
Ann-Louise

Gillar idén och er kreativitet! Supersnyggt och man blir glad.

Elin Jonsson

Det är verkligen en fantastisk idé!

ami

Asgrymt! Jag hade vela ha någonting sådant i mitt framtida hem :D

Ida

Hej! Vilken fantastisk hylla! Superpersonlig! Är inne på att göra en egen, men när jag började räkna på material kändes det som att det blir en dyr historia! Får man fråga vad slutsumman gick på ungefär? Vänliga hälsningar, Ida

Svar: Hej Ida! :) Vad kul att du gillar våran kubhylla! :)Jag har faktiskt inte räknat på det men skulle tro att varje kub går på ca 100-150 kronor för mdf och färg :)
Sofias Inredning

Emma-Lis

Så fint!! får man fråga vart man hitta tapeten på väggen?

Kramar

Svar: Den kommer från Boråstapeter! :)
Sofias Inredning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress