För någon vecka sedan fyndade jag tre lika stora pepparkaksburkar på loppis för en femma styck. På samma loppis hittade jag även ett finfint handtag som jag tyckte passade perfekt till mitt ändamål. När burkarna stod staplade där på loppisen såg jag nämligen potentialen. Jag skulle vet såna där gamla fina burkar som sitter ihop? Såna skulle jag göra!
 
Jag började med att göra rent plåten från fett och smuts med aceton. Slipa sedan på ställen där det behövs, jag behövde bara slipa på enstaka ställen! Jag ville behålla silverkanten på locket och nertill på burken så där maskerade jag med maskeringstejp. Sedan spraymålade jag burkarna i tre olika kulörer. Och ni vet väl vid det här lagret att det är många tunna lager som gäller annars rinner det så lätt!
 
När färgen torkat var nästa steg att limma fast två av locken i underkant på två av burkarna, ni förstår om ni ser den nedersta bilden. På så vis sitter nu burkarna fast i varandra och nu är det fritt fram att förvara godsaker eller liknande i :) Handtaget limmade jag också fast.
 
Vad tycker ni om resultatet? :)
 
Före:
 
Efter:
Foto: Sofia
 
 
Helena N

Jag är helt mållös!!!!
Så jäkla fyndigt och snyggt!

Stor kram från mig

Svar: Taaack snälla Helena! :)Kram
Sofias Inredning

ewie

vilka färger använder du när du spraymålar burkarna? måste man vara utomhus eller kan man göra det inne?

Svar: Jag använder Belton från Hagmans Kemi, den fungerar jättebra och kostar runt 100 kronor/st. Du skall absolut stå utomhus! Eller i ett garage. Det luktar ganska starkt och färger yr ju runt lite...
Sofias Inredning

Anonym

Vad fina de blev.

mig

Vilken bra idé, med att måla om gamla plåtburkar och göra något bra av dem.
Kan de staplas på olika sätt, om jag vill ha den rosa högst upp?
Nåja det är ett bra tips i alla fall.

Svar: Ja visst är det! Eftersom jag har limmat fast locken i botten på burkarna så går det inte riktigt byta plats på dem. Och de är ju ihoplimmade för att de ska kunna stå staplade liksom... :)
Sofias Inredning

Victoria - Elvira Spekulerar

Vilken fantastisk idé och vad fint det blev. Jag är riktigt imponerad av din kreativitet, bara så att du vet det.

Kram Victoria

Svar: Vad roligt att du gillar! Och tack för dina fina ord! :)
Sofias Inredning

Erica Sjöholm

men så fiffigt, måste testas! tack för tipset!

erikasblogg.se

NEJ va häftigt! Snyggt som tusan blev det. Kram till dig fina!

Svar: Vad roligt att du gillade det! :)
Sofias Inredning

Lina

Åh vad fiffigt! Snygg kulörkombo också! Kommer härma dig på detta :-)

Svar: Hehe tack Lina! Klart du ska härmas! ;) Kramar!
Sofias Inredning

Hanna

Så snyggt, du inspirerar varje dag! :)

Svar: Vad roligt att höra! :) Tack för dina fina ord!
Sofias Inredning

Jennica

Vad jag tycker?
Jo, jag tycker att du är helt fantastisk! Du kommer på de mest otroliga idéer! Så mycket inspiration jag får! :)
Kram Jennica

Svar: Åh tack Jennica! Vad söt du är :) och vad glad jag blir! Det är ju meningen att jag ska inspirera!! Kram
Sofias Inredning

Saga

Oj herre! Snyggt det blev :D

Hanna - whiterainbow

Super fina! Färgen och idén :))

Svar: Tack snälla! :)
Sofias Inredning

Ann-Sofie

Men herregud vad fint, det där kanske man ska ta och göra efter pepparkakssäsongen (får kanske ragga lite burkar, kan bli kämpigt att äta upp tre burkar i december)!

Marina

Så himla fiffig du är Sofia! Och så fina burkarna blev! Köpte liknande med som är riktigt gamla när jag var på loppis i sommar. Gillar dina tips :)

D A H L È N

Så himla bra, och idag har jag handlat burkar :D

Svar: Vad roligt och spännande :)
Sofias Inredning

Malin ~ Inredning och annat

Fiffigt och snyggt!

Dammråttor och rabarber

Tack för detta fina tips, fixat och testat det. Länkade vidare till dig från dagens härmapa, som Sveas punkt har.
Kram Lisa

Svar: Tack snälla! Vad roligt att du gillade min idé! :)
Sofias Inredning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress