14 december 2012

Läsarfråga

Titt som tätt får jag mail från er läsare. Några mail kommer från personer som är desperata efter tips och råd då de målat någonting hemma där resultatet inte alls blev som man tänkt sig och några mail är från personer som kanske är lite sugna på att renovera en möbel men frågar mig om tips och råd innan de börjat med projektet.
 
I veckan fick jag ett "vanligt" mail, ett mail som som innehåller de vanligaste frågorna jag får, så jag tänkte att jag skulle dela detta med er.
 
Hej Sofia,
Verkligen imponerad av dina renoveringsobjekt - som blivit fantastiska!
Har själv idag gjort ett dunder-loppis-fynd på en super fin sekretär (trodde aldrig över min döda kropp att jag skulle köpa en sådan)
Men precis som du, så ser jag potential och tror att den kommer ge mig mycket glädje. Så, till min fråga…
När du målar om dina möbler vad använder du för färg? Någor speciellt märke? vad har du för glansighet?
När du sedan måla om vad använder du för verktyg? Roller, pensel?
Och hur lyckas du får alla snidda detaljer så fint målade?
Jag har hittills målat om med pensel enbart men tycker att penseldragen blir för tydliga. Har även använt en färg som torkar långsamt just för att förhindra penseldrag men är ändå inte helt nöjd.
Hoppas på några bra tips från dig :)

/Vänligen Mikaela
                                                                                                                           
 
Hej Mikaela!

Tack för ditt mail! Vad roligt att du läser min blogg och blir inspirerad! :)

Jag använder mig enbart av färg från Nordsjö, tycker det funkar toppenbra!
Det viktigaste att tänka på när man målar om gamla möbler är att göra ett bra underarbete! Jag vet, supertråkigt, eller hur? Men man har igen det efteråt!

Börja med att slipa ytan rejält så att färgen får en bra yta att fästa på! 
Efter slipningen tycker jag att du skall tvätta med målartvätt som tar bort smuts och fett. Använd aldrig diskmedel eller liknande!
Sedan är det dags att lägga på en snickerigrund. Detta är också för att toppfärgen skall fästa bättre!
När jag målar brukar jag måla med Nordsjö Ready V 40. 40 står för halvblankt men det är ju mest smaksak.
Ju glansigare färgen är desto svårare är det att få en fin finish!
Jag använder mig både av lackroller och lackpensel när jag målar, det beror lite på vad det är jag ska måla.
Målar jag pinnstolar använder jag mig bara av en syntetpensel. Blir det lite större grejer kör jag på roller.

I val av pensel och roller är det mycket viktigt att du köper verktyg som passar till den typen av färg du valt.
Det är nämligen A och O!  Jag använder mig som sagt bara utav Ready och den är vattenbaserad och till vattenbaserade färger kör man pensel med syntetborst.

Du frågar om snidda detaljer... Prova att använda en liten rund pensel. Sen är det nog mycket teknik.
Mitt bästa tips till dig för att få till finishen är att "måla fort".
Färgerna idag torkar fortare än förr och då får man inte hålla på och måla på samma ställe för länge, då torkar färgen och det blir ränder.
Använd också ganska mycket färg när du målar, då flyter det ut bättre!
Och om du ser att det börjar rinna nånstans - låt det rinna! Det är bättre du slipar till det när det torkat,
annars är du där med penseln när det torkat till på ytan och då blir det randigt och lite klumpig yta!

Lycka till med din sekretär nu och maila gärna bilder på resultatet när det är klart!

MVH Sofia
 
Foto: Pinterest
 
 
 
Friskey

Verkligen bra tips! Efter att ha jobbat med att sälja färg och färgtillbehör så vet man att VÄÄÄÄLDIGT många tror att man kan skippa snickerigrunden och att det blir bra ändå.. DUMSNÅLT!

Jennica

Vilka bra tips!! Och vad spännande med den där sekretären, kanske får vi se den när den är klar! :)
Kram!

Svar: Tack och vad bra att du tyckte det! :) Ja, jag hoppas att man får se resultatet sen :) Kram
Sofias Inredning

Malin

Hej,
tack för det fantastiska tipset. Du förklarade det så enkelt.

God Jul
Malin

Svar: Tack själv! :) Vad bra att det var lätt att förstå! :)
Sofias Inredning

Jessica

Hej Sofia!
Vilken fin blogg du har. Gillar särskilt dina inlägg om loppisfynd som du renoverar eftersom de ger mig så mycket inspiration och lust att starta projekt!

Vet att detta är ett gammalt inlägg men hoppas o tror du ser detta ändå. Jag har en fråga om att måla möbler... Brukar du slipa av möbeln lätt mellan strykningarna eller bara om det e något som runnit? Om du slipar av brukar du då tvätta av med målartvätt för att få bort slipdammet?

Mvh/Jessica

Svar: Hej Jessica! :)Tack så mycket!
Angående din fråga om slipning så är det lite olika. Om det är befintlig färg på möbeln så slipar jag bara innan målning, jag mellanslipar alltså inte om det inte behövs. Är det dock en möbel som är trä-ren så måste man nästan slipa lite eftersom det lätt blir en liten resning i träet när du tillför färg. Sen slipar jag såklart om jag inte har fått den ytan jag ville ha, t.ex om det hamnat damm i färgen medans det torkat.
Om jag slipar av ytan mellan strykningarna så torkar jag bara bort slipdammet med en fuktad trasa, du behöver alltså inte använda målartvätt men det är heller inte fel ;)

Lycka till med dina projekt! :)

Kram
Sofias Inredning

Jessica

Tack, för ditt utförliga svar! Nu vet jag precis hur jag ska göra:)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress