Hej alla bloggläsare! :)
I förra veckan var jag på loppis och fyndade detta fina silverfatet för 5 kr. Anledningen till att den var så billig måste varit att den var helt svart, ni vet ju hur silverfat och bestick kan bli efter ett tag...
Jag har aldrig tidigare testat på att "förnya" eller rengöra silver, jag har hört att det ska vara jobbigt och att det tar tid. Jag vet ju att det finns nåt "putsmedel" man kan köpa i mataffären men så fick jag ett tips på att man kan använda varmt vatten, salt och lite metallfolie. Detta var ju jag och min pojkvän bara tvungna att testa!
Häll i varmt vatten i diskhon och blanda upp med vanligt salt. Sedan lägger du bara ner fatet eller vad det nu är och lägg på folie. Det kommer komma en illaluktande doft och det visste vi ju sen innan, men oj vad det luktade! Haha!
Efter en stund var fatet som nytt! Om det inte tog så bra första gången är det bara att upprepa :)

Här ser ni en bild på baksidan av fatet som det såg ut även på framsidan innan vi gjorde testet. Och nedanför ser ni resultatet! Skillnad va?




Foto: Sofia

Anonym

Halloj, jag kan ett ännu bättre tips som gör dem ännu finare,du klär diskon i metallfolie, sen llägger du ner silverfatet och häller bakpullver på det, täck fatet, på med kokande vatten så att hela täcks, låt stå tills vattnet nästan ä kalt! Vola :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress