I somras köpte vi ett nytt matsalsbord på Blocket som jag slipat, betsat och målat. Det är ett klassiskt bord i massiv björk från Ikea, nämligen "Norden" och blir en bit över 2½ meter långt med iläggsskiva - helt underbart att man kan ta emot många gäster samtidigt!
 
Eftersom jag ville betsa själva bordsskivan så krävdes det att jag slipade bord all befintlig lack på ytan. Underredet ville jag ha målat så där räckte det att jag tvättade med målartvätt, målade ett lager med grundfärg och två lager med färdigfärgen. Jag är himla nöjd med resultatet, men är fortfarande inte helt hundra säker på om jag ska låta underredet vara i denna gråa kulör eller om jag ska måla det svart. Beslut får tas längre fram helt enkelt.. Vad tycks? :)
 
Före:
 Efter:
 Foto: Sofia Sjöberg
 
Emma

Tjusigt! Vad använder du för bets?

Isabell

Otroligt snyggt, måste jag säga! :)

Anna

Åh, vi håller på att leta efter en bra betsfärg. Vad för någon använda du? Blev jättefint!

Villa Grön

Vad fint det blev! Är på jakt efter ett Nordenbord också, storleken är så bra på den största modellen

erikasblogg.se

Gahh supersnyggt ju! Tänk, om några månader står det en liten barnstol där på kanten ;) Kram fina!

Sandra Bergström

Tycker det blev väldigt fint! Det grå underredet gillade jag skarpt men jag tror att ett svart skulle kunna knyta ihop det fint med stolarna och lampan. Det bästa är ju dock att man kan måla om ifall man ångrar sig!

Felicia

Oj vilket super fint bord! Älskar detaljerna runt om kring också :)

Svar: Tack så mycket :)
Sofias Inredning

Roolmy

Härliga bilder!

Rebecka

Snyggt!! :)

Susanne

Ser så fint ut allting. Jag har ett tråkigt IKEA-bord, matbord Bjursta i fanér och undrar om jag kan måla om det. Det är i björk nu och jag vill ha det i vitt. Skulle det funka, tror du?

Svar: Slipa ytan och grunda med Häftgrund- då borde det inte vara några problem ☺
Sofias Inredning

Malin

Superfint! Vilken bets har du användt till bordsskivan?

Svar: Detta blev en specielbets då kulören vid första strykningen inte blev helt bra. Men den ligger väldigt nära S5502-Y i tonen. Men tänk på att underlaget alltid påverkar kulören :) Nordsjö har lasyr som man kan blanda till NCS-kulörer :)
Sofias Inredning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress