När jag stod och sålde på loppis i Alingsås förra sommaren blev jag totalt förälskad i ett bord. En man som skulle stå och sälja alldeles brevid mig packade upp sina saker på ett helt bedårande bord. Han sa att det var till salu och att han skulle ha femtio kronor för det. Utan att tänka mig för så sa jag genast att jag ville köpa det. Inte så smart när man bor på 41 kvm i Göteborg. Som tur var har man en snäll svärfar som lät mig ställa det på hans jobb tillsvidare.
 
Nu, såhär ett år senare, passar det helt perfekt i våran matsal. Dock var det ju som ni ser väldigt slitet så det var bara att börja skrapa bort all färg. När jag väl kom till bordsskivan så såg jag att det på stora delar hade spacklats, och när jag kom ner till träet så förstod jag varför. Bordet hade en gång i tiden brunnit då det var alldeles svart!! Så det var bara att spackla över det igen.
 
När slipningen var färdig grundade jag bordet en gång med Häftgrund från Nordsjö och sedan målade jag två gånger med Nordsjös superfinish 05 (supermatt) i en grågrön kulör. Visst blev det supersnyggt?
 
Före:
 
Efter:
 
Och matsalen är ju inte på långa vägar färdigt, men för tillfället ser det ut såhär iallafall. Sen kommer nya tapeter, lister, matta och gardiner från golv till tak! :)
 
Foto: Sofia
Helena N

Åh jag orkar inte, vad grym du är på allt du gör!
En dum fråga från en total novis, men målar du med pensel på större ytor som bordsskivan, eller rollar man sånt?
PS! Så himla kul att få följa med på er resa med husköp, rustande osv. Och grattis än en gång!
Kramis Helena N

Svar: Men tack söta du! Så otroligt glad jag blir! :) bordskivan rollade jag ganska flödigt och sedan efterströk jag med en pensel av hög kvalité! ;) tänk på att inte arbete med färgen för länge då det lätt blir penseldrag annars. Man måste vara snabb ;)
Sofias Inredning

Ninni - Vimsiga mamman

Så vackert :)

Svar: Åh tack!! :)
Sofias Inredning

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh vad fint det blev :)

Svar: Tackar! :)
Sofias Inredning

Johanna

Snyggt!

Svar: Tack snälla :)
Sofias Inredning

JUNITJEJ

Så fint det blev!

Svar: Tack snälla!
Sofias Inredning

KMStyle

vad fint det blev :)

Svar: Tack tack! :)
Sofias Inredning

Liw / gravid

Wow, vilket jobb... hade jag aldrig orkat ;) Har kikat efter öglanstolar och man kan ju fynda riktigt billigt, dock är inte min man med på noterna... än :) superfint hos dig!

Svar: Ja det var mycket jobb, men ändå så värt det när slutresultatet blir så bra! :) Ja, alla mina har jag fyndat på loppis och sedan renoverat och målat. Blir så mycket personligare då :) Och billigt är det ju också!
Sofias Inredning

biggeros

Härligt med mixningen på de svarta och vita pinnstolar och pallar. Spännande hur det kommer att bli =)


Svar: Ja det blir ett roligt projekt :)
Sofias Inredning

Viktoria

Hejsan! jag går 3året på gymnasiet och gör en marknadsundersökning (tar max 1min) angående lotteri och skulle verkligen uppskatta om du skulle kunde svara på några frågor på följande länk :)
http://www.enkät.se/survey.php?pid=10465&mpid=a19277d37309b15c4e7720f93392357a

Det blev verkligen jätte fint, bra jobbat! :)

Anna

Hej! Varför målade du pallen, tycker den var mycket snyggare innan, med kromunderrede. Det är ju metall under färgen och inte trä, så....nej tycker det var snyggare med kromet!

Svar: Hej! Jag målade pallen för att jag inte gillade kombinationen av krom och den ljusa rottingen. Tyckte pallen fick mycket mer attityd i svart! :)
Sofias Inredning

Fototapet-nörd

Fantastiskt, så fint bordet blev! Du la ju å andra sidan in en massa jobb (och du har ju bra inredningsstil), kanske inte så förvånande att det blev så bra i slutändan!

Förresten, har du också skrivit ett inlägg om fototapeter; kanske om fototapeten som du gillar bäst och som också finns i din lägenhet? Är lite nyfiken :-)

Liza

Jag tycker att det är så himla coolt hur du blandar nya och gamla möbler och får en sådan klockren matchning.
Heja dig! :)

Svar: Åh men tack snälla! Vilken komplimang! :)
Sofias Inredning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress