Många frågar efter bra tips på hur man bäst renoverar gamla möbler, och det finns många olika tips och trix beroende på vad man gillar att arbeta med eller vad det är för typ av möbel. Jag gjorde ett liknande blogginlägg för några år sedan, men tänkte att jag skulle göra en tydligare beskrivning med mina favoritverktyg och färgprodukter. Vad tror ni om det? :)
 
Underarbetet på en möbel är ofta väldigt individuell beroende på möbeltyp och skick. Jag grundar ALLTID mina renoveringsprojekt, oavsett om möbeln är obehandlad, lackad eller målad. Ibland räcker det inte med en vattenbaserad grundfärg, då man ibland behöver spärrmåla med en oljegrund då gammal lack eller bets kan slå igenom. Du märker direkt när du väl börjar med en vattenbaserad grundfärg om du istället behöver gå över på en oljebaserad variant.
 
Innan man grundar så skall ytan tvättas med målartvätt och sedan slipas och eventuellt spacklas. Här är mina favoritprodukter till detta! :)
 
 
x Börja med att tvätta ytan med Målartvätt.
x Slipa med korn 80, 100 eller 120 för att matta ner, och jämna ut ojämnheter.
x Torka av med microfiberduk.
x Grundmåla en gång.
x Spackla hål och ojämnheter.
x Slipa med korn 120, och avsluta med korn 180 eller 240. (Ibland behöver man spackla en gång till, upprepa procedur)
x Grundmåla eventuellt en gång till.
x Slipa ytan med sandpapper korn 240 och torka av med microfiberduk.
 
Nu är det tråkiga underarbetet avklarat och när du bestämt dig för vilken glans och kulör du vill ha på möbeln så är det dags att sätta igång med det roliga arbetet - nämligen att måla med färdigfärgen! För att få ett lyckat resultat gäller det att välja produkter av hög kvalité och att inte slarva! Investera i en syntetpensel av hög kvalité så blir arbetet mycket roligare. Beroende på hur möbeln ser ut och hur stora ytor det är, kan det vara bra att fundera på om du vill kombinera roller och pensel. En stol hade jag t.ex. endast målat med pensel medans ett stort skåp kan vara smidigare att använda en lackroller. Beroende på vilken finish du vill ha på ytan så kan man rolla med en lackpensel, för att direkt slätstryka med en fin pensel.

 

 x Måla en första strykning med en lackfärg av hög kvalité. Min favorit är Ambiance Superfinish helmatt från Nordsjö.
x Använd bra penslar och lackroller! Jag använder ofta Anzas serie Platinum.
x Efter första strykningen med lackfärg kan det vara bra att dra över med en finkornig slipsvamp för att få bort eventuellt färgrinn och dammkorn som fastnat i färgen.
x Torka av med en microfiberduk.
x Måla en sista strykning med lackfärg. Klart! :)
 
Ett tips är att försöka arbeta i ett svalt rum som man inte rör sig i så mycket under själva arbetet, då damm gärna yr upp och fastnar i färgen. Det gillas inte! ;) Så stäng dörren efter dig och gå in igen när färgen torkat. Ett annat tips är att om du upptäcker att färgen runnit på ett ställe som du målade för några minuter sedan - låt det vara. Det är bättre att låta det torka in så att du sedan kan slipa bort droppen och måla på ny färg, än att försöka rätta till det när färgen torkat till lite grann. Då blir det fula ränder och klumpigt - det gillar vi inte! ;)

Hoppas att ni har blivit lite klokare av mina tips, och tveka inte att höra av er om ni har fler frågor! :)

Foton i kollagen från fabrikaten ovan.
 
 
angelicasvarld.blogg.se

SUPER tips!!

Svar: Tack :)
Sofias Inredning

Maria

Toppentips!! Ska användas när köket ska målas om :)

Isabella

Hej!

Snubblade över din blogg när jag googlade på hur jag ska renovera ett par gamla stolar som jag fyndade på en loppis. Kul blogg! Fina bilder och fina resultat. Håller tummarna för att jag får liknade resultat som du :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress