Jag bara älskar när man knackat fram gamla tegelväggar som jag bloggat om bland annat här och här.
Nu är det så att mina föräldrar är i full färd att renovera köket i mitt barndomshem och man blir ju inte annat än sugen att blanda sig i valet av luckor, färger och detaljer!
När pappa började riva ut det gamla köket och kom fram till murstocken så kom det fina gamla teglet fram bakom putsen. Då kan jag ju såklart inte låta bli att försöka övertala föräldrarna att knacka fram allt tegel vid murstocken och behålla. Dock är det ju preciiiis där spisen skall stå och det verkar ju himla opraktiskt? Man kan ju såklart impregnera eller lacka, använda plexi eller glasskiva. Är det någon utav mina fina läsare som har erfarenhet av tegel precis vid spisen på detta sätt? Tips? :)
 
På bilden nedan ser ni hur en liten glasskiva sitter precis vid spisen, ganska osynlig eller hur?
Foto: Stadshem mäkleri
 
Och såhär fint är det gamla teglet hemma hos föräldrarna. Jag smälter!
Foto taget via min Instagram
 
 
fanny

Hej,

Jag halkade in på din blogg av en ren slump, en fredagkväll i ensamhet :) Jag jobbar själv med inredning faktiskt. För att hålla sig till ämnet, så har vi vitmålad tegelvägg i köket, vid arbetsbänk och spis. Jag har aldrig sett det som ett problem. Det skvätter faktiskt inte alls mycket - det är väl då man steker köttfärssås :) Jag brukar vara framme och torka på en gång. Om det väl har torkat in så kan det vara lite knepigt att få bort - men absolut inte svårt på något vis. Lycka till! Bästa hälsningar/ Fanny

Svar: Hej Fanny! Tack för din kommentar!Jag tror kanske att om teglet är vitmålat så hindrar ju det liksom fettet att tränga in i själv teglet. Vi är nog inne på att försöka lacka teglet nu, hoppas det blir bra! :) Tack för att du delade med dig av egna erfarenheter :)
Sofias Inredning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress