Det har liksom blivit en tradition att jag gör samma kola varje år. Kola med turkisk peppar som är den perfekta kombinationen av sött och salt!
 
Ingredienser
 
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1 påse turkisk peppar (beroende på hur mycket lakritssmak man vill ha, i receptet stod det 0,75 dl)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
Flingsalt
 
Gör såhär:
Krossa karamellerna i en mortel. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar i en kastrull. Koka upp under omrörning. Låt sedan koka på medelhög värme tills termometern visar ca 120 grader eller klarar kulprovet. Rör ner smöret. Häll smeten i en smord form (eller klä in en med bakplåtspapper) som är ca 20x25 cm. Ställ kolan kallt för att svalna.
Medans kolar stelnar till kan du smälta chokladen. När du sedan skurit till kolan i lagom stora bitar är det bara att doppa kolan i choklad och strö på flingsalt!
 
 
Jag provade också på att göra kanderade mandlar. Jag gjorde även detta förra året men då använde jag mig av strösocker och visst blev dem goda men jag var ändå inte helt nöjd.
I år provade jag ett annat recept och här har ni det:
 
Ingredienser:
 
200-250 g skållade mandlar
3,5-4 dl florsocker
Flingsalt (valfritt)
 
Gör såhär:
Smält 3 dl florsocker tillsammans med mandlarna i en stekpanna. När sockret smält ställer du stekpannan åt sidan någon minut. Strö sedan på lite flingsalt och 0,5-1 dl florsocker och blanda ihop. Häll sedan mandlarna på ett bakplåtspapper och separera. Låt svalna.
 
Foton tagna via min Instagram
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress