Hej på er! I veckan som gick var jag med i Alingsås Kurirens bostadsbilaga. De intervjuade mig angående min blogg på Nordsjö Idé & Designs hemsida som bara växer och växer. Och det är jättekul med all feedback! Här ser ni artikeln i sin helhet och nedan kan ni läsa intervjun.



"Över 100000 läsare på sin blogg, på en enda månad. Det kan Sofia Strömbom, till vardags säljare på Nordsjö & Idé och Design i Alingsås, skryta med.
Sofia Strömboms intresse för inredning och design kom tidigt, och sedan 2004 har hon jobbat på Nordsjö Idé & Design i Alingsås. För ett och ett halvt år sedan började hon blogga privat, då hon handlade mycket i second hand-butiker och gärna ville visa upp sina fynd.
– Det var lite som mitt CV och att inspirera människor var lite av mitt mål, berättar hon.
Just prylar från second hand är något som ligger henne varmt om hjärtat, liksom inredning och möblering i stort.
– Det är kul med gamla saker som har en historia, och att det inte är IKEA-saker som alla andra har. Det är väldigt roligt att till exempel måla om gamla prylar.
Efter att ha bloggat i ett och ett halvt år, så dök en ny möjlighet upp. Detta då Nordsjö Idé & Designs tidigare bloggare, på kedjans hemsida, slutade. Istället fick Sofia Strömbom frågan om hon ville ta över bloggandet.
– Jag nappade direkt. 
När Sofia Strömbom tog över följde 15000 läsare bloggen varje månad. Nu, ett år senare, besöks den av över 110000 läsare varje månad.
– Jag trodde aldrig själv att det skulle bli så många besökare, jag trodde på kanske hundra per dag eller så. Men det är många som gör om hemma som går in på hemsidan, och då hittar de bloggen. Det gör att antalet läsare ökar hela tiden, berättar hon.
Sofia Strömbom försöker att regelbundet uppdatera bloggen, för att det ska vara intressant för läsarna, för att de ska kunna läsa om de senaste trenderna och för att de ska få inspiration.
Hennes stora passion är tapeter, vilket naturligtvis även får en del utrymme i bloggen. Men där skriver hon också om färger, golv och prylar av olika slag. Inte bara Nordsjö Idé & Design får utrymme i bloggen, utan i bland dyker även tips om till exempel olika möbler upp i hennes blogg.
– Om jag målar om hemma, så brukar jag exempelvis lägga upp bilder på hur det såg ut före och efter, och likadant om jag renoverat hemma eller köpt något till min lägenhet som jag gärna vill visa upp.
”Från eget huvud”
Inspiration och nya idéer får Sofia Strömbom från olika inredningstidningar, inredningsprogram på TV och genom andra bloggar.
– Men mycket av idéerna kommer från mitt eget huvud. Jag bloggar aldrig om något som jag inte själv skulle vilja ha hemma. Det jag bloggar om är kanske inte heller de dyraste sakerna som ingen har råd med, påpekar hon.
Genom bloggandet tar hon hela tiden reda på de senaste trenderna, såsom att det just nu är populärt med gula, gröna och limefärgade tapeter, och att naturinspirerade motiv på tapeter också är stort just nu.
Drivkraften för att fortsätta blogga är kommentarerna från läsarna, säger hon.
– Det gör mycket om man får kommentarer och uppskattning. Nu känns det lite pirrigt att lägga upp saker på bloggen när det är så många som läser det, det gäller att se till att man skriver rätt och uppger var bilderna kommer ifrån, konstaterar Sofia Strömbom, som planerar att fortsätta med sitt bloggande ett tag till.
– Så länge det är kul och jag känner drivkraft för det, så kommer jag fortsätta."

Text och bild Mattias Backlund/Alingsås Kuriren


Petran på DesignInsight

Kul! och Grattis! Å hjälp vad många läsare du har! hihi kul att du lägger upp alla tapetnyheter alltid roligt att se!

Sofias Inredning

Tack så jättemycket! Det är så roligt att få kommentarer och feedback på det man gör :) Klart jag visar mycket tapetnyheter, det är ju min stora passion :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress