För någon månad sedan var jag på loppis i Jonsered och kom hem med det här slagbordet. 300 kr skulle dem ha för det men skicket var så dåligt så jag fick prutat ner det till 200 kr. Bordet har troligtvis stått utomhus eller i en fuktig lada eller liknande, det var blött och mögligt på både ovansida, undersida och ben plus att klaffarna inte gick att dra ut pga att träet hade svällt upp.
Egentligen skall man ju behandla mögel med något som tar död på det men då hade jag behövt spola bort medlet efteråt och fått vänta i veckor på att bordet skall torka så jag gjorde en chansning att bara slipa bort det mesta och tvätta med målartvätt - och än så länge funkar det. Det som skulle kunna hända är att möglet tränger igenom färgen men jag har svårt att tro att det skulle sprida sig då det står torrt nu.

Så efter mycket slipning, tvätt och spackling grundade jag med Spärrvitt från Nordsjö (den hjälper till att stoppa möglet att tränga igenom färgen) och sedan målade jag två gånger med Ready V 40 Vit.

Jag tycker att resultatet blev himla bra och är så glad att jag nu har en ordentlig arbetsplats så att jag slipper ha datorn i soffan!
Ni är nog många som tycker att man absolut inte skall måla gamla slagbord, men för det första så hade det inte blivit snyggt med tanke på att möglet ätit upp träet på sina ställen så det behövdes spacklas och för det andra så är bordet inte speciellt gammalt/antikt.

Vad gillar ni resultatet? :)

Före:


Efter:









Helena N

Det är så himla snyggt Sofia, men det är ju som vanligt när du är i farten. Du äger fram för allt två "ingredienser" som jag saknar; du kan se potential i något som en annan ser som skräp, och du verkar inte ha varit med när latheten delades ut (vilken jag stod först i kön för, hihi).

Men jäklars vad du inspirerar, och jag har faktiskt blivit bättre på att se på "skräp" med andra ögon.

Massa kramar till dig .

/Helena

Helena N

Det är så himla snyggt Sofia, men det är ju som vanligt när du är i farten. Du äger fram för allt två "ingredienser" som jag saknar; du kan se potential i något som en annan ser som skräp, och du verkar inte ha varit med när latheten delades ut (vilken jag stod först i kön för, hihi).

Men jäklars vad du inspirerar, och jag har faktiskt blivit bättre på att se på "skräp" med andra ögon.

Massa kramar till dig .

/Helena

Lynn

Måste säga att det blev fruktansvärt snyggt! Hade mer än gärna haft ett själv!

Mahtab♥

Va gärna med i min tävling där du har chansen att vinna en hemlig julklapp, det enda du behöver göra är att kommentera att du är med och skriva en kort motivering: http://matiib.blogg.se/2011/december/avsnitt-8-julklappar.html#comment



Ha en fin kväll! KRAM MAHTAB♥

Helena N

Hejsan Sofia! Ser att mitt inlägg igår blev en dublett, och det var inte meningen.

Tofflorna är faktiskt från H&M. När jag kom hem med presenten, visade det sig att min äldsta dotter precis fotat likadana tofflor i butik för att visa mig vad hon önskar i julklapp. Så hon blev synnerligen avis, hehe.

Kram kram

Åse - Interiörguiden

Jo då, jag tycker det är helt ok att måla ett gammalt slagbord, speciellt när det blev så fint!



God Jul!

Sofia

Åh, vilket fint bord! Älskar det genuina med gamla möbler. En klick färg och de är som nya!

Marina

Blev jättefint! Använder du vit eller antikvit färg? Vad är Ready V 40 vit för färg/märke? Målar lite själv men hittar inte någon bra färg tyvärr.

Marie

Jättefint, var har du hittat lampan?

Sofia

Åh vad kul att jag råkade hitta hit!! Jag har ett exakt likadant bordslampor som jag fyndade på loppis för 70kr!! Då var det målat blått 😨 jäkla massa jobb och är inte riktigt klar än! Har du instagram? Vill gärna visa mitt bord :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress